Sumber Dari : http://www.dwenrasid.com/2012/11/cara-buat-blog-mesra-seo.html#ixzz2G9JhRjAF APE TU DUBAI CREEK? | PEACEDER Sumber Dari : http://www.dwenrasid.com/2012/11/cara-buat-blog-mesra-seo.html#ixzz2G9IT7gQv

Tuesday 26 June 2012

APE TU DUBAI CREEK?



Assalamulaikum kawan2 sume..kt cni ak nk share gn korg sume benda yang menarik gila..tp xde r sampai korg gila la klu bce nie..haha..just rilax je der... Ape yang korang nmpk nie adalah kawasan area dubai.. Mti korg tahu kan dubai kt ne.. da comfem2 korg tringin sgt nak pergi kan..ok xpe.. Ini adalah tempat paling menarik pada ak la..klu korang ye ak xtau la..hehe.. Name tempat ini adalah dubai creek.. Dimana tempat ini adalah sungai berair asin yang membelah Kota Dubai.. Kalau korang nak tahu, lokasi ini merupakan titik tersibuk di dubai. Gila la kan.. ok, kerajaan Dubai pulak tidak akan membiarkan sebuah negara mana pun di dunia memiliki ikon termewah atau termegah. Misalnya Burj Khalifa yang berhasil menggeser posisi Gedung 101 di Taipe, Taiwan, sebagai gedung tertinggi di dunia.




Burj Khalifa, gedung unik pencakar langit di pusat Kota Dubai ini tingginya 828 meter, dan 160 lantai dilengkapi lift berkecepatan 60 km per jam atau 16,7 meter per detik. Di kaki gedung ini terdapat sebuah mal yang diberi nama Dubai Mall. Mal ini juga merupakan pusat perbelanjaan terbesar di dunia. Di dalam mal ini, ada lagi sebuah akuarium terluas di dunia dengan 60.000 spesies laut di dalamnya.

Untuk menaiki Burj Khalifa, Anda harus membayar 150 sampai 200 dirham, sebaiknya Anda memesan tiket sehari sebelumnya karena banyak wisatawan yang berminat ke puncak gedung itu.

Tidak susah menandai lorong atau arah ke litf Burj Khalifa yang ada di tengah Dubai Mall, tepat di pintu masuk terdapat sebuah anjungan tunai mandiri (ATM) yang berisi emas. Jadi, bagi yang berminat membeli logam mulia itu cukup bertransaksi di ATM tersebut.







Selama di Dubai, hal yang paling menarik perhatian justru Dubai Creek, sebuah sungai berair asin yang membelah Kota Dubai. Lokasi ini merupakan titik tersibuk di Dubai. Beberapa sumber mengatakan, sungai ini memanjang ke daratan hingga Al Ain—sungai ini dulu disebut Sungai Zahra. Dubai Creek membelah dua bagian utama Kota Dubai, Deira dan Bur Dubai. Dahulu di sepanjang tepi sungai ini, tepatnya di Bur Dubai, tinggal anggota Suku Bani Yas—cikal bakal dinasti Al Maktoum yang kelak berkuasa.
Menarik gila kan pasal dubai..so jom pergi dubai..haha ;)



4 comments:

  1. hrap, one day dpt smpi ke sni jga, tnh Arab yg pling pesat mmbangun.. jeles dgn my big bro sbb dh smpi sni..

    ReplyDelete
  2. tringin nak dtg ke dubai..yg popular dgn hotelnya di atas laut..moga impian ku tercapai 1 hari nnti...
    follower ke 7

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. insyallah harap2 semua impian korg tercapai..amin3

    ReplyDelete